Kom niet aan mijn pauze (ADHD op school)!

Zo nu en dan maak ik het mee, een leerling met moeilijk gedrag (vaak ADHD) moet in de pauze werk inhalen omdat er in de ochtend te weinig is uitgevoerd.

Ik moet dan even slikken…. en probeer dan voorzichtig uitleg te geven wat de voordelen zijn van het pauzemoment en uiteindelijk komen we samen (ouders, leerkracht en ik) tot een andere aanpak om toch de leerling te leren werken in de klas.

 

In dit artikel leg ik je uit wat een pauzemoment voor een leerling met ADHD betekent zodat ook jij volgende keer een andere strategie zal gaan gebruiken… Wanneer een pauzemoment als straf wordt ingezet voor een kind met ADHD hebben zowel de leerling als de leerkracht daar last van.

 

Het binnenhouden van een leerling, gaat de leerling met ADHD niet helpen om harder door te werken om zijn taken af te krijgen. Integendeel!

De leerling met ADHD heeft juist veel momenten nodig om te ontladen en op te laden, door te bewegen.

Dus het ontnemen van een pauzemoment zorgt ervoor dat de leerling nog minder productief kan zijn.

 

Immers uit onderzoek blijkt dat leerlingen die met regelmaat naar buiten mogen om te bewegen, minder storend gedrag laten zien in de klas. Tevens laten ze een betere concentratie en werkhouding zien na een periode van fysieke inspanning.

 

Daarnaast heeft het pauzemoment ook leereffecten voor leerlingen met ADHD. Het is juist een moment om om te leren gaan met sociale regels, hetgeen voor een leerling met ADHD een belangrijke leerles is. Wat ik wil aangeven is dat een pauzemoment niet verdiend dient te worden. Het is een recht, onafhankelijk van welk gedrag er in de klas heeft plaatsgevonden.

 

En natuurlijk kan het voorkomen dat er in zo een pauzemoment net wat meer gevraagd kan worden van de leerkrachten om ervoor te zorgen dat ook dit een positief moment kan zijn. Immers kinderen met ADHD hebben doorgaans moeite met impulscontrole en emotieregulatie, dat kan vooral bij jongens die bijvoorbeeld voetballen, tikkertje doen, soms al snel tot wat hoger oplopende ruzies leiden.

 

Maar hoe help ik dan wel mijn leerling naar beter gedrag, een betere concentratie en werkhouding? Hiervoor is het nodig wat meer zicht te hebben op wat ADHD nu eigenlijk is en hoe het brein van een leerling met ADHD werkt.

 

Ben je hierin ook zoekende als leerkracht? Vind je het lastig om te bepalen hoe je zowel de leerling met ADHD dan wel de leerling met ADD of de drukke leerling (zonder diagnose) kunt begeleiden naar optimale resultaten? Lees dan eens verder ‘ADHD positief aanpakken in de klas‘ En heb je vragen, stel ze gerust in een reactie of in een mail.