Executieve functies en een strijkorkest
Executieve functies kun je zien zoals hoe een dirigent zijn orkest aanstuurt, hij bepaalt welke instrumenten er wanneer spelen, of ze zacht of hard, langzaam of snel spelen. Deze aansturing is belangrijk om goede muziek ten gehore te brengen. Zo is het ook gesteld met de uitvoerende functies.
Executieve functies als manager
Deze functies beheren bepaalde onderbewuste hersenactiviteiten denk hierbij aan het organiseren en vooruit denken. Denk hierbij aan je kind die in de ochtend moet aankleden. Dat gebeurt niet vanzelf. Je kind zal eerst moeten weten welke kleren er nodig zijn en in welke volgorde deze moeten worden gedaan. Dit vraagt dus veel voorbereiding vanuit het brein. Je kunt de executieve functies zien als onze manager van de hersenbeheersing (zoals de baas van uw baas.)
Hiaten in de uitvoer van opdrachten
Maar wanneer de dirigent afwezig is of de verkeerde instrumenten op de verkeerde tijdstippen aanstuurt dan is het resultaat minder harmonieus. De uitvoerende functies zorgen ervoor dat er goed wordt samengewerkt op een toekomstgerichte manier. Als het systeem niet goed draait, spelen de instrumenten niet op het juiste moment of niet in hetzelfde ritme. Dat kan bij kinderen met ADHD ook gebeuren. Bepaalde hersenactiviteiten werken niet altijd harmonieus samen waardoor de uitvoer soms te wensen over laat. Als het kind niet goed meer weet wat de volgorde is van de kleding aan doen, dan heeft je kind de broek al aan terwijl de onderbroek nog moet volgen bijvoorbeeld. Ditzelfde gaat ook op bij het leren. Als je kind een dictee moet schrijven, als je kind dan minder goede executieve functies heeft dan kan het zijn dat het lastig is om tijdens het schrijven terug te denken aan spellingsregels en maakt je kind hierdoor onnodig veel fouten.
Lees ook deze gerelateerde artikelen