5 waardevolle vakantie – tips bij ADHD

Help! Hoe overleef ik de vakantieperiode met mijn ADHD kind!

Kinderen met ADHD hebben behoefte aan structuur en duidelijkheid, geef ze dat dan ook.

Het valt niet mee in de vakantie om en je kind te vermaken, je huishouden te doen en rustmomenten voor jezelf te vinden.

Met onze vakantie tips breng je structuur aan, fijn voor je kind, maar ook voor jou.

 

1.Maak samen een vakantieschema

Op het vakantieschema vermeld je de belangrijke activiteiten zoals de dag van vertrek naar vakantieadres, dagje shoppen, dagje pretpark en feestjes en uitnodigingen waar je als gezin naar toe gaat. Ook kun je hierin opnemen welke ouder of oppas thuis is op welke dag of de dagen dat je kind(eren) naar de BSO gaat.

 

Voor de dagen dat er geen concrete plannen zijn maak dan toch een vaste indeling, zoals bijvoorbeeld onderstaand. Laat kinderen meedenken over de activiteit per dag (maak op voorhand een potje met ideetjes) en over knutsel en/of experimenten. Laat ze ideetjes verzamelen op bijvoorbeeld pinterest.

  • 8.00: opstaan en TV kijken. Je kunt als ouder dan ook rustig opstaan
  • 8.30: gezamenlijk ontbijt
  • 9.00-10.00: Een taakje in het huishouden en/of educatief bezig zijn (lezen, educatieve games). Zelf kun je dan met je kind een taak doen of beiden afzonderlijk.
  • 10.00-10.30: Samen wat drinken
  • 10.30-12.00: Zelfstandig spelen (binnen of buiten). In deze periode zorg je als ouder voor een momentje voor jezelf.
  • 12.00-12.30: lunch
  • 12.30-14.30: bewegingsactiviteit met het gezin (wandelen, fietsen parcours uitzetten in de tuin)
  • 14.30-15.00: samen wat drinken
  • 15.00-17.00: zelfstandig spelen, eventueel samen een gezelschapsspel doen of knutselen of experiment. Ook hier gun je jezelf even een momentje van relaxen.
  • 17.00-17.45: TV en apparaat
  • 17.45-18.45: tafeldekken / helpen met eten koken en dan gezamenlijk eten
  • 18.45-20.00: samen film kijken / lezen / spel spelen
[En zorg voor niet te late bedtijden, dan heb je nog in de avond tijd voor jezelf en je kind gooit zijn ritme niet teveel overhoop]

 

2. Zorg voor taakjes

Vaak vinden kinderen het lastig zich te vermaken, Bedenk wat taakjes waar je kind jou bij kan helpen zoals stofzuigen, de was opruimen, de auto wassen, planten watergeven, tafel dekken etc.

Kleine taken zoals tafeldekken en helpen met koken en de afwas kun je kinderen om de beurten voor inplannen en in het vakantieschema zetten. De grotere taken kunnen de kinderen in de ochtend doen en daar kunnen ze iets mee verdienen. Je kunt ze er een centje voor geven, maar kunt ze ook belonen met het mogen uitkiezen van het toetje of samen een ijsje gaan eten. Deze beloning is een extra stimulans om ze iets te laten doen. Wie weet bedenkt jouw kind nog wel taken in huis die hij/zij jou uit handen kan nemen. Des te meer tijd is er in de middag om samen wat te gaan doen.

 

3. Maak activiteiten overzichtelijk (ook in tijd)

Vind je kind het lastig om zichzelf te vermaken? Zorg dan voor een beperkte keuze aan activiteiten. Maak elke dag een lijstje met 3 activiteiten waar je kind uit dient te kiezen en zet een timer om je kind te leren een tijdje alleen te spelen. Help je kind wel met het opstarten van het spelen, bedenk samen een thema en maak afspraken wat je kind gaat bouwen en help je kind even op weg. Beloon je kind als hij tot de timer afloopt zelf gespeeld heeft door even samen een boekje te lezen of spel te doen.

 

4. Wees duidelijk en consequent

In de vakantie maak je wel eens uitzonderingen, soms verslappen er wat regels zoals de regels over tv en pc gebruik. Wees hierover duidelijk, vermeld dat je nu in de vakantie een uitzondering maakt dat er in de ochtend of middag tv gekeken mag worden, dit om conflicten voor te zijn, na de vakantie.

Blijf wel duidelijk je grenzen aangeven mbt apparaat-gebruik en wees hier consequent in.

 

5. Ondersteun bij dreigende overprikkeling

Bereid je kind voor op de activiteiten die gepland staan. Bekijk wat haalbaar is voor je kind. Maak keuzes in activiteiten en bespreek van te voren met je kind wat hij/zij kan doen als het te druk is, hij zich niet fijn voelt. Is er een ruimte waar hij zich mag terugtrekken met een breinspelletje of een tablet en wees duidelijk hierin wat wel en niet kan.

Zijn er toch spannende momenten, momenten van dreigende overprikkeling, maak dan gebruik van kalmerende technieken als ook van afleidende prikkels.

Om je kind te kalmeren, leer hem / haar natuurlijke kalmerende technieken, zoals diepe ademhalingsoefeningen, en help hem / haar om te begrijpen waarom diepe ademhaling werkt. Deel met hem dat het meer zuurstof in de hersenen brengt. Diepe ademhaling vertraagt ​​de ademhaling (inademing en uitademing) en helpt om op dit moment focus en bewustzijn te brengen. Het lichaam en de hersenen krijgen meer zuurstof die een natuurlijk kalmerende effect veroorzaakt. [ Een ideale tijd is om dit voor het slapen te oefenen met je kind te helpen. Het kan effect hebben op beter slapen.]

 

Maar bij dreigende overprikkeling is het ook raadzaam om een setje met sensopathische produkten te hebben als je onderweg bent, in de auto of in de tas. Geef je kind op zo’n moment iets te friemelen, het kan je kind even afleiden en kalmeren. Denk hierbij aan een stripboekje, kleurboekje, friemelgadget (zoals de tangle, fidget cube of putty) of breinspelletjes (Check ook eens onze shop voor leuke produkten).  Maar ook verzwaring helpt je kind kalmeren.

 

Heb jij nog tips?

 

Lees ook deze artikelen

10 Tips voor een goede reis naar je vakantie-bestemming!

ADHD en slaapproblemen

3 opvoedtips voor jongens met ADHD

ADHD en emoties

 

Bekijk ons aanbod

Oudercursus ‘zet mij even op pauze

ADHD psycho-educatie voor kinderen

ADHD psycho-educatie voor ouders